woensdag 31 maart 2010

Toekomst van "oude dag"


copyright: 2010, Jean Klare

"In 2030 leven mensen – nog meer dan nu – in zelfsturende communities. Men is geen lid van een community, maar is afwisselend aangesloten bij circa tien verschillende sociale netwerkjes. Met de buren of de sportclub deelt men weer andere dingen dan met de reisclub, het kookclubje, de motorclub of met de vakidioten die jongeren de kneepjes van het vak bijbrengen".

Van oktober 2009 tot april 2010 hebben circa 150 vrijdenkers en ondernemende doeners hun krachten en gedachten gebundeld. Oud en jong. Van binnen en buiten de “ouderenbranche”, uit de netwerken van: PGGM, Espria,Uvit, Twijnstra Gudde en Great Place to Live. Steeds met als uitgangspunt: een waardevolle oude dag. Met steeds een andere insteek: visionaire vergezichten, voorbeelden van vernieuwing of nieuwe businessmodellen. Begeleid door Noor Bongers en Harold Smits

Meest opvallende onderstromen die van de 'oude dag' een Nieuwe Tijd maken, zijn:
  • zelfbeschikking: ik bepaal graag zelf wat er met mijn leven en/of geld gebeurt; ik wil niet behandeld worden als groep, laat staan als passieve of consumerende bejaarde. ik leef mijn eigen leven en wil daarmee doorgaan tot ik erbij neerval. Voor mij geen leven achter de begonia’s met andere bejaarden. Ik wil doorgaan met mijn eigen leven.
  • kleinschaligheid: ik wil geen efficiënte zorgfabriek of klinisch wooncentrum. Juist in de laatste fase van mijn leven gaat het mij om oprechte, authentieke aandacht van mensen. Niet alleen van professionals, maar vooral ook van ‘mensen uit mijn eigen kringetje’ (familie, vrienden en kennissen). Een gedeelde levensstijl of liefhebberij bindt mensen; oud/jong, professionals/hobbyisten.
Resultaten zijn voor iedereen in te zien en te downloaden, via: www.nieuweoudedag.nl Zoals:
Sterk aanbevolen voor tijdreizigers in branches als: zorg, wonen, opleidingen, verzekeringen en pensioenen. Maak er iets moois van, van die oude dag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten